torsdag 8 september 2011

matsmältningssystemet

Hur går det i skolan hittills? Jo tack bra. Två dagar i veckan är vi väldigt flitiga och teoretiska och skriver så pennan brinner. Vi går igenom skelett, muskler, leder m.m. Vi läser omvårdnadens historia, tillexempel vem Florence Nightingale, Alexander Fleming och Henry Dunant var. Vi förstår också varför sjukvården ser ut som den gör idag. Tillexempel så byggdes de första svenska lasarettet i Stockholm på 1700talet (tror att det var 1752) och inhyste 8 stycken patientplatser. Dessa var i första hand till för patienter med könssjukdomar. Det ni!

De andra två dagarna är vi praktiska och får mäta blodtryck, ta pulsen, bädda rent i säng med patienter liggandes i sängen, tvätta sängliggande patienter, fylla i journaler och öva på att lägga bandage snyggt och enligt rätt metod. Vi har mycket som skall hinnas med på kort tid med ack så kul det är. Dock längtar jag hemskt mycket tills vi ska lära oss att sätta kateter och ta blodprover.

Det känns väldigt skönt att hela klassen är med på noterna och verkligen vill det här. Alla är med och försöker och ingen är rädd att göra bort sig. Lärarna är väldigt duktiga på det dom gör och man ser att dom verkligen brinner för detta. Vi har väldigt roligt tillsammans och får oss flera goda skratt om dagen.

Att det är en väldig blandning på klassen tror jag bidrar till den uppsluppna stämmningen.

Imorgon ska jag till rökeriet på fm och hämta hem 20 skivor kallrökt lax, sedan har jag möte med en PT kl 13.00 som ska plocka ihop ett gymprogram och tillsist ska jag jobba natt hos mina gamlingar. På lördagen har vi vår inflyttningsfest. Vi får se om jag klarar av att hålla mig vaken.

CIAO!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar